Pelantun Lagu Suci Dalam Debu ‘Iklim’ Meninggal Dunia

  • Whatsapp

Kumbanews.com  – Vokalis band rock asal Malaysia Iklim, AM Salim Abdul Majeed atau yang lebih dikenal Saleem, meninggal dunia hari ini.

Meninggalnya pelantun tembang Suci Dalam Debu yang pernah ngetop di Indonesia pada 1990-an ini, membuat industri musik di Malaysia berduka.

Siapakah sosok Saleem dan apa penyebab dia meninggal dunia?

1. Meninggal dunia akibat kecelakaan

Saleem meninggal dunia sekitar pukul 06.00 waktu setempat di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM). Saleem yang meninggal pada umur 57 tahun, sempat dirawat di rumah sakit akibat kecelakaan di jalan pada 20 September lalu, yang menyebabkan cedera di tulang rusuknya.

Ratusan musisi hingga tokoh hadir di rumah duka untuk memberikan penghormatan terakhir kepada Saleem, sebelum jenazah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam, Batu 10, Cheras, Kualalumpur, Malaysia.

2. Saleem penyanyi bersuara merdu yang dikenal ramah

Seperti dilansir media setempat, sinarharian.com, Minggu 14 Oktober 2018, meninggalnya Saleem membuat industri musik di Malaysia merasa kehilangan, kerana almarhum adalah seorang penyanyi unik dan sulit tergantikan.

Presiden Yayasan Kebajikan Artis Tanahair (YKAT) Datuk DJ Dave menyebutkan Saleem juga mempunyai suara yang indah, dan kemampuan menyanyi di panggung dengan baik.

“Almarhum apabila menyanyi secara ‘live’ dan rakaman, suaranya apabila didengar sama saja…dia tidak ada gantinya,” kata Dave.

Penyanyi ngetop 1970-an itu menyebutkan Saleem adalah sosok yang ramah, dan sahabat yang baik.

“Saya terkejut mendengar berita kepergian arlmarhum. Kita doakan agar roh almarhum dicucuri rahmat,” kata dia.

3. Saleem telah menorehkan sejarah besar di industri musik Malaysia

Tokoh musik lain di negeri jiran, Datuk Freddie Fernandez juga turut beruka. Dia menyebutan almarhum Saleem telah meninggalkan jejak yang besar di industri musik Malaysia.

“Ini adalah satu berita yang sedih, terima kasih atas jasa kepada industri musik dan Beliau telah meninggalkan khazanah yang cukup hebat,” kata dia.

Pos terkait